Ergonomi



Tänk på dig själv?!
Har du ett sittande jobb. Tänk på att bryta ibland istället för att skicka ett mail till.
Det är inte bra att sitta hela dagar, ryggens kotpelare pressas ihop och trycket på diskarna ökar. Fysisk aktivitet minskar  stresshormonerna i kroppen och stimulerar tankeverksamheten. Du blir kreativare av att röra på dig och du får bättre resultat både för kropp, själ och arbetsuppgifter.
Stå och sitt om vartannat.

Hur sitter du egentligen?
Är det modell hösäck eller sitter du rak i ryggen och med benen i 90graders vinkel i så kallad ergonomiska principen.
Ge din kropp avlastning och för att få en hälsosam arbetsmiljö och att du skall kunna må bra och prestera maximalt.
Sitt rätt!

Är du på väg att köpa ny kontorsutrustning - ta hjälp utav utbildad personal som sjukgymnast eller företag med denna kunskap.

Du ramlar väl inte in i din dataskärm/bildskärm?
Små bra tips är att välja halvljusa och matta färger på tangentbordet och skrivbords ytan för att undvika starka kontraster som är störande för ögonen.
Ett bra avstånd till dataskärm är en ca 60cm mellan ögon och skärm - det brukar vara lagom.

Man skall också undvika att placera sin bildskärm i närheten av fönster, speglar eller lampor. Välj ett läge där du kan obehindrat läsa på skärmen och på en höjd som är snäll mot nacken.

Vila dina handleder på skrivbordet.
Tänk på att vila dina handleder på bordet. Intensiv användning av musen kan ge värk i nacke och axlar.
För visst har du hört talats om musarm?
Undvik detta genom att placera musen nära kroppen och tangentbordet, på samma höjd.

 






 



| BISKOPEN FASTIGHETS AB | besöksadress SLIPERIGATAN 3 LANDSKRONA | postadress BOX 688  261 25 LANDSKRONA | växel 0418-145 00 | fax 0418-122 64 | jour 0708-180 184 |


Layout: Helena Roswall 2001-2011